csfc  AKTUELL LIGAPLACERING,      se även Resultat för målgörare
3 Chelsea FC 19 sp 11 v 5 o 3 f 38 - 18 mål 38 p

1 januari 2013

Ännu fler Chelseaminnen från Harri

Harri Hemmi, tidigare ordförande och grundare av Chelsea Supporters Sweden gräver vidare med med flera artiklar från sin rika skatt av Chelsea-lore.

Besiktas hemma, en tung resa.

Här gav vi oss in på något som kändes tufft innan avresedagen, och det blev ganska krävande. Ett helt nytt upplägg på resa skulle testas. Över till London, se matchen, och hem igen utan övernattning. Inte blev det lättare med en tung förlust i baken, något som vi absolut inte hade räknat med. Dessutom reste jag med en lunginflammation i kroppen vilket satte ner orken ganska betydligt. Första penicillinkuren på brittisk mark.

Martin, Fluffo och undertecknad lämnade Västerås onsdag förmiddag vid tio tiden, med destination Stansted, och kvällens match mot Besiktas på Stamford Bridge. Martin och jag snackade gamla Chelseaminnen på flyget över, och Fluffo passade på och sova lite. Beundransvärt och höra Martins ambitioner denna säsong vad det gäller och se Chelsea. Ingen missad match hittills, och dessutom ska han till Boro på söndag. Det är inte utan att man blir lite avundsjuk av och höra att han räknar med och se 40 Chelsea matcher denna säsong. Till och med Notts County hemma i Carling Cup har han bokat. Snacka om supporter!

På Stansted beslutade vi oss för och ta det lite lugnt, ingen brådska här inte. Dessutom var det underbart och resa utan något som helst bagage. En tandborste och en tub tandkräm i innerfickan var allt som behövdes. I ankomsthallen har det öppnats en ny pub, O´Neill`s, som blev vår första anhalt. Martin övertygade mig om att malt var bra mot lunginflammation, så ett par Carling Black Label fick det allt bli. Två timmar senare satt vi på tåget in mot Liverpool Street.

Vi kom ner till Stamford Bridge ganska sent på eftermiddagen, där Harleyrip mötte upp. Skit också, det hade börjat småregna, och värre skulle det bli senare under kvällen enligt väderprognosen. Köpte nya bortatröjan på Megastore, och den åkte på omedelbart. Snygg är den också, väldigt snygg!

Innan matchen var vi runt på diverse pubar, och som vanligt var det; svettigt, trångt och fullt ös på SO Bar. Numera kan man få beskåda kosackdans inne på just nämnda pub. Och ett stort antal nya sånger. Abramovich är verkligen populär bland fansen.

Våra platser var på Matthew Harding Lower, Gate 16, Row GG, och matchbiljetten kostade endast £26. Vi köpte biljetter till samtliga hemma matcher i Champions League för £85, vilket innebär att vi kommer och sitta på samma ställe mot Lazio (£33) och Sparta Prag (£26).

Vädret var en besvikelse, det regnade (även om vi inte drabbades), matchen var en besvikelse (eftersom vi förlorade), och publiksiffran var en besvikelse (bara 33 000). Visst borde laget prestera bättre, och visst borde det vara 40 000 på en match av denna karaktär? Det är ju ändå Champions League, och inte den vanliga Premier League lunken.

De flesta har säkert sett matchen på Viasat Sport, så jag behöver inte referera vad som hände. Däremot så tror jag att Gronkjaer hade sprungit sönder högerkanten om han fått spela, och är det inte dags och ge Huth chansen istället för Desailly? Kom igen nu Ranieri.

Efter matchen hade vi många timmar och döda, innan hemresan tidigt nästa morgon. Det gjorde vi på en restaurang, där vi satt tillsammans med Malcolm Carle och konsumerade mat, öl och drinkar. Vid halv två tiden på natten ville personalen gå hem så vi sa hejdå till Malcolm, och vandrade utmed Fulham Road, mot Victoria. Därifrån tog vi nattbussen 02:05 mot flygplatsen, till en kostnad av £10.

Vid fyratiden var vi ute på Stansted och checkade in strax därefter. Lyfte i tid 06:30, rejält tröttkörda. Åter i Västerås 09:40. Hem och duscha, och sedan direkt till jobbet.

Då jag äntligen fick hoppa i bingen på torsdag kväll, så kunde jag konstatera att det blev 40 timmar i vaket tillstånd innan man äntligen fick sova. Inget och rekommendera, men det funkar. Vad gör man inte för sina blå pojkar (trots att de förlorar ibland)?

Hur som helst, så är det dags för samma upplägg igen om tre veckor. Onsdag 22 oktober. Då står vi på V-ås flygplats igen. Martin, Fluffo och undertecknad. Plus Jay, som skall med. Då gäller det Lazio hemma. Lovar och vara vaken i 42 timmar om vi vinner...