MÄSTARNAS AKTUELLA LIGAPLACERING
1 Chelsea FC 5 sp 5 v 0 o 0 f 21 - 1 mål 15 poäng

21 september 2010


Fjärde populäraste klubben i Europa


De tre klubbarna före Chelsea i popularitet i Europa är ingen överraskning. Det är de gamla vanliga. Den är inte densamma som i Sverige, men Sverige är blott ett litet land där röda klubbar tycks vara mest poppis. Chelsea supporterbas i Europa enbart är nästan 2,5 gånger större än landet Sveriges invånarantal.

Barcelona, Real Madrid och Manchester United kommer före Chelsea i den marknadsundersökning som tyska Kölnbaserade företaget Sport+ Markt gör årligen.

Mindre förvånande är kanske att den här rankingen matchar Deloittes undersökningar om klubbars intäkter och omkostnader.

Barcelona är populärast, som vi kunnat notera när Ibrahimovic gjorde sitt famösa gästspel där. De anses ha 57,8 miljoner fans i Europa. En bra bit före Real Madrid som hamnar tvåa med modesta 31,3 miljoner fans. Dessa två är också de enda spanska klubbarna i topp 20-listan, föga överraskande då ingen liga i världens är mer snedbelastad på alla sätt än den spanska.

Manchester United, som många anser vara den rikaste klubben kommer in på tredje plats, precis bakom Real med 30,6 mijoner fans.

På fjärde plats kommer numera Chelsea. En liten bit bakom med 21,4 miljoner fans.

(Längre ned på listan finns Arsenal på 6.e plats och Liverpool på 9:e - en stor överraskning tydligen för Liverpoolfans som ju alltid anser sig vara de bästa och mesta fansen. Tottenham, svenska sportjournalisters favoritklubb kommer på blygsamma 33:e plats med 3,3 miljoner fans).

Italien har fyra klubbar klart populärare än andra; Milan (7:a), Inter placeringen bakom, Juventus (10:a) och Roma (19:e). Från Tyskland finns Bayern München på 5:e plats. Frankrike har med två klubbar, OM Marseille på 14:e och Lyon på 17:e. Mer slående är att Ryssland har tre klubbar på listan, vilket självklart hör ihop med att Ryssland har ett mycket stort upptagningsområde när det gäller invånare. Zenit St Petersburg är så högt som 11:a, CSKA Moskva och Spartak Moskva (våra motståndare i CL) på platserna direkt efter.

Ett annat folkrikt land i Europa är Turkiet som har med Istanbulklubbarna Galatasary på 16:e med 6,8 miljoner fans och Fenerbahce, 6,1 miljoner. Andra klubbar värda att nämna kan vara Ajax på 15:e och Dynamo Kiev på 20:e.

Undersökningen visar också hur klubbarnas popularitet förändras. Barcelona är även på det området etta då de även är den klubb som ökar antalet supportrar mest. Vilket i Sverige inte är att undra på efter den extrema press de fick under Zlatans tid där. Inter och Roma har också ökat sin popularitet.

Den mycket solklara formulan för att öka sin fanbas är självklart, framgång. Vilket också leder till avundsjuka hos fans till klubbar som inte är framgångsrika.

Andra klubbar ökar inte så mycket, Bayern hade fram till förra året svårigheter i Tyskland och ökade inte sin supporterskara, fast värst har det varit för Real Madrid som backat enormt i de här mätningarna trots köpet av Christiano Ronaldo och så många andra. Får se om José Mourinho kan vända den trenden? Det var tydligt inte så populärt hos fotbollsälskare i allmänhet att Florentino Perez slängde upp €260m på spelare och inte vann ett enda dugg.

Liverpool har självklart också förlorat fans i drivor trots att de marknadsför sig själva som världens mest lojala fans som alltid travar med...

Faktum är dock att de flesta klubbar förlorat fans, om än i mindre antal. Även Chelsea minskade sin fanbas, å andra sidan vann vi sedan Dubbeln! Så nästa år knappar vi säkert in på ledartrion.

Som ni säkert redan förstått stämmer inte alltid den här rankingen inom landet. Chelsea är inte den näst populäraste klubben i England. Chelsea har majoriteten av sin fanbas utanför England. (Och utanför Skandinavien verkar det som).

De här siffrorna är nästan löjeväckande när man tittar på ett land som Spanien. Där de två klubbarna Barca och Real har 65% av alla fans i hela Spanien, samtliga övriga klubbar delar alltså på 35%! I Spanien är dessutom Real Madrid väldigt mycket populärare än Barcelona (36% mot 29%). I Frankrike är Marseille populärast med 36% före Lyons 24%. Bayern tillfredsställer 29% av de tyska fotbollsfansen.

I England är det tuffare och jämnare mellan klubbarna. Manchester United är populärast, men bara en procent före Liverpool. 18% mot 17%. Sedan kommer Arsenal med 12%. Chelsea, uppkomlingen i engelsk fotboll har 6% vilket ju tydligt visar vilket enormt stöd vår klubb har utanför sitt närområde! Precis som Barcelona har Chelsea alltså en stor majoritet utländska fans.

Detta förklarar kanske också varför siffrorna varierar så mycket år från år då utländska fans tycks vara betydligt mindre trogna "sin klubb" än inhemska.

Det här märks självklart när man reser. Du ser oerhört mycket fler Chelseatröjor på ungar t ex utanför England. I Afrika, Asien, Amerika är de oerhört vanliga.

Frågan är hur det här översätts på världsbasis, men en uppskattning mindre vetenskaplig än Sport+ Markts är att Chelsea är vid sidan av Barcelona den klubb som snabbast ökar sitt stöd. I England talar man ofta om att Chelsea förlorade en generation av fans där på grund av Ken Bates och hans behandling av supportrarna. Bland Chelseafans i London saknas en bas därför i åldrarna 25 till 35 år då när det gäller fotboll är ungefär som med musik, den klubb (musik) man uppskattade som barn-tonåring är den som följer en genom livet.

 

Med 40+ års erfarenhet från supporterskap i Sverige kan jag ju tala om att Chelsea var den näst populäraste engelska klubben i Skandinavien i början av 70-talet, för att nästan försvinna under Bates-perioden. (Vi är dock rätt många som hållit fast i vår kärlek till Chelsea sedan den tiden dock!). Men sedan mitten av 90-talet då vi vann FA-Cupen och senare Cupvinnarcupen började Chelsea återvända till de populära klubbarna. Idag är vi efter Liverpool, United och Arsenal i Sverige vilket är föga förvånande då dessa klubbar hade stora framgångar från 80-talet till 2005 då Chelsea vann sin första moderna ligatitel.Det är också dessa klubbar som alltid särbehandlas i svensk press även om Tottenhams stora stöd bland sportjournalister självklart också märks, inte minst nu när de till slut hade en liten framgång och tog sig till Champions League. Det märks särskilt bland ungdomar då Chelsea har en snabb tillväxt av nya entusiaster som ser världen genom blå ögon. True Blue.

 

 

Lindy

CSFC

För fakta och initierade kommentarer om Chelsea FC

epost
Vi har ingen kommentatorsfunktion på CSFC då missbruket av sådana kräver heltidskoll,
men skicka gärna ett mejl med dina åsikter.